سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام مرادبیگی مدیر حوزه علمیه ایلام

حوزه / کسانی که گام در مسیر طلبگی می گذارند باید بدانند که این راه، مسیر ساده‌‌ای نیست و باید همواره در جهت خودسازی تلاش کرد .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از ایلام، حجت‌الاسلام والمسلمین وعد مرادبیگی، مدیر حوزه علمیه ایلام، در مراسم افتتاحیه دوره «میثاق طلبگی» اظهار داشت: کسانی که گام در مسیر طلبگی نهاده‌اند باید بدانند که این راه، مسیر ساده‌‌ای نیست و باید همواره در جهت خودسازی تلاش کرد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی قدسی توجه طلاب را به مباحث ذکر شده در آن ضروری دانست و گفت: خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود، 6 چیز در 6 جا قرار دارد؛ امّا مردم در جای دیگری آن را طلب می‌کنند و هرگز موفق نمی‌شوند و به آن دست نخواهند یافت، اول «آسایش» که در بهشت قرار دارد، نه در دنیا؛ ولی مردم در دنیا طلب می‌کنند و باهزینه زیاد به دنبالش هستند. دوم «علم» در گرسنگی به دست می‌آید، ولی مردم با شکم سیر می‌خواهند کسب علم کنند، سوم «عزّت» در بیداری شب به دست می آید؛ ولی مردم در دربار سلاطین و حاکمان جستجو می‌کنند. چهارم «مقام و رفعت» در فروتنی و تواضع به دست می آید؛ ولی مردم با تکبّر می‌خواهند آن را کسب کنند. پنجم «مستجاب شدن دعا» در خوردن غذای حلال است؛ اما مردم آن را در سر و صدای بسیار جستجو می‌کنند، به جایی نمی‌رسد و ششم «بی‌نیازی» در قناعت کردن به دست می‌آید؛ امّا مردم به دنبال کسب مال فراوان هستند و هیچگاه از این راه به دست نمی‌آید.

حجت الاسلام و المسلمین مرادبیگی، با بیان اینکه حوزه جای راحتی و رفاه نبوده  باید در آن به پژوهش فراوان اهتمام داشته باشیم،گفت: حوزه جایی است که برای دین خدا باید کاملاً زحمت کشید، درس خواند، ریاضت کشید، مباحثه کرد، سختی‌های آموزش را تحمل کرد و با تلاش زمینه پیشرفت خود را فراهم کرد و بعد  از اینکه  معارف دین را آموخت باید در جهت ابلاغ آن در جامعه زحمت مضاعف کشید. مبلغ همانند پیامبر(ص) باید از سر دلسوزی برای بندگان خدا مأموریت الهی خود را به درستی انجام دهد.

مدیر حوزه علمیه ایلام، با تأکید بر اقامه نماز شب برای به دست آوردن توفیق تهذیب نفس از رذایل اخلاقی، گفت: مداومت بر عبادت و راز و نیاز شبانه می‌تواند عاملی مهم و تأثیرگذار در تزکیه نفس باشد و مسیر رسیدن به سیر و سلوک الهی را برای فرد کوتاه‌تر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha